שיתוף ציבור
פרופ' צ'רצ'מן בספרה הגדירה שיתוף ציבור "כתהליך שבו האנשים שאינם נבחרי ציבור
או פקידים לוקחים חלק בקבלת החלטות ביחס לנושאים הנוגעים לחייהם".
מדוע שיתוף ציבור בארגון?
בית המשפט המחוזי בתל אביב השיב בשלילה לבקשה להוצאת צו מניעה (…),
והורה על המשך ביצוע העבודות בחופי פרישמן וגורדון (…).
מנגד הוחלט כי המשך העבודה בחופים נוספים יותנה בהליך נרחב של שיתוף הציבור, (…)."
(מ. כהן, המקומון תל אביב, גיליון 571, 2013).
המחאה החברתית בקיץ 2011 בישראל, אשר היוותה המשך למחאות העולמיות אשר הלכו והתעצמו, הפגנות בכיכר מדריד, האביב הערבי ועוד. אלה, מחזקים את הצורך בקיום מדיניות של שיתוף ציבור המבוססת על דמוקרטיה השתתפותית ו/או דליברטיבית, מדיניות המעמידה את האזרח במרכז ומשתפת את הידע של הקולקטיב בנושאים הנוגעים לחיי הפרט. מחאה חברתית זאת בישראל הינה המשך של "שינוי במודעות הציבורית הישראלית המתקיימת למעלה מעשור" (שם), שינוי הנובע מהכרה בשלושה היבטים מרכזיים. הראשון, הכרה בזכות הפרט לפעול בעצמו במקום להסכים לתכתיבים מטעם הרשויות. אנשים כבר אינם משוכנעים בטענה כי האחרונים יודעים מה טוב בשביל הציבור. השני, עליית המודעות לחשיבות הסביבה, כפי שמגדירה הפרדיגמה לקיימות, סביבה כוללת את כל ההיבטים המקיימים את האדם כגון: תכנוני, האקולוגי, חינוכי, חברתי, כלכלי ועוד. אנשים כבר לא מקבלים את ההנחה לפיה הראשונים בסדר העדיפות של האזרח הינם ביטחון וכלכלה. מתפתחת הבנה כי התעסקות רחבה בפרטים ה"קטנים" הם שיבטיחו את הביטחון, איכות החיים והבריאות. השלישי, מידע וטכנולוגיה, בשני העשורים האחרונים חלה התפתחות טכנולוגית רחבה. הבולט מבניהם, האינטרנט, המאפשר לאנשים תקשורת בין יחידים או קבוצות, קישור בין מוען אחד או מוענים רבים (נאפולי,2001). ייחודו, משאר אמצעי תקשורת ההמונים הוא יכולת הקהל להגיב על אירועים להחליף דעות ולהעביר מידע. האינטרנט נתפס כחלק מהמהפכה הדמוקרטית בעולם, מדיום באמצעותו יכירו האנשים את השונה ויקבלו אותו, מדיום שיאפשר מעורבות פוליטית, פלורליזם ושוויון. החשיפה הרבה למידע מעוררת את האזרח להיות פעיל ודעתני בכל התחומים הנוגעים לחייו.
על אף הצורך העולה מין השטח בקיום מדיניות של שיתוף ציבור נשאלת פעם אחרי פעם על ידי יזמים ומוסדות שאלות האם כדאי לבצע שיתוף ציבור? מה הם היתרונות ו/או חסרונות של התאגיד מהטמעת או מיסוד תהליך שיתוף ציבור מובנה בזמן "עסקים כרגיל" ו/או "נקודת זמן " מעבר להוראות הקבועות בחוק ?
במדינת ישראל שיטת הממשל הינה דמוקרטיה ליבראלית-ייצוגית, לפיה האזרחים בוחרים נציגים לשלטון בבחירות דמוקרטיות, עליהם מוטלת האחריות לקבל החלטות עבורם. בשיטת ממשל זאת לא ניתן להבטיח השתתפותם של האזרחים בתהליכי קבלת החלטות וכפועל יוצא אינם יכולים להבטיח כי ההחלטות שיתקבלו יתיישבו עם רצונותיהם וצרכיהם של כלל הציבור. עיקר המעורבות הציבורית באה לידי ביטוי בשני מקרים, הראשון, בזמן בחירות, בכוחו של הציבור להחליף את נבחרי הציבור במידה ואינם מבצעים עבודתם כראוי. השני, כאשר מתעוררת בעיה חריגה, במקרה כזה קיימים שני מנגנונים שמטרתם להגן על הציבור. הראשון, פנייה לבית משפט והשני זכות הטיעון.
זכות הטיעון, המעוגנת במודל הדמוקרטיה הייצוגית לפיה "לכל אזרח נתונה הזכות להביע דעה ואילו על הרשות השלטונית מוטלת החובה לשמוע את הדעות הללו ולהביאן בחשבון"[1] זכות זאת מגולמת בבסיס העקרונות של הדמוקרטיה הייצוגית כגון: הזכות לבחור ולהיבחר, חופש ביטוי וחופש אסיפה, מתן פומביות לדיונים ציבוריים, שקיפות תהליכי קבלת החלטות, הגנת זכויות המיעוט ושיתוף אזרחים והתחשבות ברצון הבוחרים.
במדינת ישראל מתקיים תהליך שיתוף ציבור ברמה סטטוטורית במספר חוקים: חוק חופש המידע התשנ"ח – 1998, חוק אויר נקי, התשס"ח – 2008 (שזו הפעם ראשונה שיש התייחסות ברורה לנושא) וחוק התכנון והבניה, התשכ"ה – 1965 הוא דבר חקיקה המסדיר את תהליכי התכנון המרחבי בישראל, אשר מתקיים על דרך השלילה, דהינו "התנגדויות", חשוב לציין כי רובד בעלי עניין בעלי זכות התנגדות הוא צר. ניתן לקראו חומר רב בתחום הכדאיות העסקית ו/או כלכלית של קיום תהליכי שיתוף ציבור, רובן התייחסו לתהליכי שיתוף ציבור בתחום התכנון ובנייה והתבססו על מחקרים באופן אמפירי של מקרים אשר הוגשו לבית המשפט. עבודה שבוצע באונ' חיפה מצאה כי "התוצאות הראו קשר מובהק ועוצמת קשר חזקה, בין העדר שיתוף ציבור אפריורי ולבין הפסד בהתדיינות המשפטית"[2]. רבים מהמחקרים בארץ משקפים את הקואורדינציה בין העדר תהליך שיתוף ציבור לבין פסיקה נגד היזם על ידי בית המשפט. דפנה כרמון ורחל אלטרמן בסיפרן "התשמע קולי?!" מציינות כי "בשנים האחרונות מקבל עקרון שיתוף ציבור בתכנון, חיזוק בפסיקה של בית המשפט העליון. עקרון זה, ביחד עם עקרון השקיפות בהליכי תכנון, מקבלים חשיבות ומעמד של "עיקרון תשתית", אשר לאורם יש לפרוש את דיני התכנון…"
במסגרת שיטת הממשל בישראל דמוקרטיה ליבראלית-ייצוגית, מודל התכנון המתקיים הינו רציאונלי- כוללני, קרי רואים בתהליך שיתוף ציבור גורם בלתי יעיל, חסר ידע מקצועי ומעקב. מקבלי החלטות ומתכננים רבים אומרים "בדלתות סגורות" כי קבלת החלטה לביצוע תהליך שיתוף ציבור נעשית "כעלה תאנה" לקראת הליך משפטי, אם וכאשר יתקיים. האם בשנים אחרונות מספיק ליזם לומר "ביצענו הליך שיתוף ציבור" לצורך הטיית פסק הדין לטובתו?
שינויים רבים בעולם להתרחש בשנות התשעים אשר טשטשו את הפרדה של המתחם הציבורי והפרטי ויצרו דיונים סביב מונחים חדשים New Governanceאו Urban Governance "ממשל חדש" או "קואליציית ממשל" (חסון וחזון 1997). שינויים כלכליים אשר התאפיינו בתהליך הגלובליזציה, מעבר להצבר הון גמיש ומכלכלה תעשייתית לכלכלה פוסט-תעשייתית, כל אלו גרמו לשינוי בתפיסות האידיאולוגיות המדיניות כגון תפיסת השוק החופשי, דהינו ללא מעורבות ממשלתית, הפרטה של נכסים ושירותים ממשלתיים ועוד. כתוצאה מכל אלה רשויות מקומיות או אזורים התחילו להתחרות אלו באלו על קבלת השקעות של יזמים שונים. לצורך כך יצרו תהליכים של התייעלות וחשיבה כלכלית ויזמית יותר, אשר מהווים קונפליקט בין האינטרסים של מדיניות הפיתוח של הרשויות לבין האינטרסים של הציבור שאליהם מחויב השלטון. מודל הניהול אשר היה קיים "מלמעלה למטה" או "פיקוד ושליטה" עוברים תהליכי שינוי למודלים מורכבים יותר הכוללים שיתוף של המגזרים אחרים, הפרטי והעסקי[3], מודלים אלו מתבססים על גישת "דמוקרטיה השתתפותית". על רקע זה, אנו עדים בישראל על התפתחות תהליכי שיתוף ציבור בתחומי השלטון המקומי. בעשור האחרון, את חלק מהתהליכים יוזם הממסד כגון: עיריות תל אביב, ירושלים וכפר סבא, אשר גיבשו תכניות פיתוח עירוניות בתהליכים משתפים. חלק לא מבוטל מתהליכים אלו בשל דרישת ויוזמת התושבים, דוגמאת המאבק על פארק אריאל שרון במרכז הארץ או ההתנגדות לתוכנית ספדי בירושלים.
גישת הדמוקרטיה השתתפותי, היא חדשה, יוצרות מודלים שונים של תהליכי שיתוף ציבור אשר במהלך חמישים השנים האחרונות זכו לתחקור וביקורת רבה. התהליכים הם מורכבים ושונים זה מזה. תהליכי שיתוף ציבור מושפעים מפרמטרים שונים ומגוונים ואף פעמים בלתי צפויים כגון: אופי הנושא, מערכת אמון קיים בין הפרט לארגון, סביבה פוליטית ועוד. סוגיות רבות עולות פעם אחרי פעם ללא מענה חד משמעי לדוגמא: מי הוא הציבור?, מה
היא חלוקת הכוח בין המגזרים?, למה לשתף?, מהם המדדים להצלחה?, באיזה שלב של לשתף? אנו נתייחס לסוגיה אחת האם כדאי למסד את תהליך שיתוף הציבור בארגון?
נושא | יתרונות | חסרונות |
מיסוד התהליך | ü מאפשר הפעלת התהליכים בהתבססות על הגדרות ותנאים מראש. ü מחייב לקיים תהליך שיתוף ציבור ללא תלות ברצון הטוב של מקבלי ההחלטות בארגון ü בהעדר מיסוד כלשהו בארגון, יכולים לפעול בו אנשים שונים ואף אגפים שונים בדרכים שונות בנושא.
| ü ללא תמיכה מצידם לתהליך בארגון, תמיד יכולים לבצע פעולות לעקיפת ההנחיות הממוסדות ü תהליכים מוגדרים מראש אינם גמישים ולפעמים אינם מתאימים לנושא ספציפי או לפרמטרים המשפעים עליו ü בעת גיבוש ההגדרות, לא ניתן לחזות מראש את כל המצבים השונים העשויים להתרחש בעתיד ü הגדרות ותנאי התהליך אינם נוצרים בשיתוף עם הציבור, אלא מוכתבים לו מראש. |
מיסוד תהליכי שיתוף ציבור בארגון, מאפשר הפעלת התהליך בהתבססות על הגדרות ותנאים מראש. מיסוד, מחייב לקיים תהליך שיתוף ציבור ללא תלות ברצון הטוב של מקבלי ההחלטות בארגון. קיום תהליכי שיתוף ציבור באופן שוטף כחלק ממדיניות הארגון, הינו חיוני לחיי הארגון, מאפשר בניית מערכת אמון וערכים בין הפרט לבין הגוף תוך התייעלותו על ידי מסירת מחסומים לפעילות, חסכון במשאבים ועוד. כמו חן מאשפר לעצים את התדמית של הארגון ואת המוניטין שלו.
על אף החיוניות במיסוד תהליכי שיתוף ציבור בארגון, עליו להקפיד על מספר צעדים להצלחתו מעבר לקבלת החלטה, על מיסוד המדיניות בדירקטוריון והכנת נוהלים. הצעד הראשון, הוא לחדיר את המדיניות בתרבות הארגונית, דהינו לחדיר את המדיניות ל-DNA של החברה על ידי הסברה והדרכה לעובדים על כל הדרגים. כמו כן, יש להקצות משאבים למדיניות שיתוף הציבור הכולל הגדרה אחראי לתחום ( רצוי ברמת סמנכ"ל) והעסקת אדם מקצועי (כעובד מין המניין או יועץ חיצוני). על הארגון להבין שתהליכי שיתוף ציבור הם דינאמיים, המושפעים מפרמטרים שונים כגון אופי הנושא שנדון, האווירה הציבורית ובעיקר מהאינטרסים והערכים של המשתתפים, אי לכן, על הנוהל לאפשר גמישות ולעבור רענון מדי שנה תוך החדרת משובים מהפעילות בארגון (לצורך זה, מומלץ להקים ועדת היגוי הכולל נציג ציבור).
לאור הנאמר ועל פי האני מאמין של משרדנו, "סטלה אבידן קיימות", רואים תהליך שיתוף ציבור כחלק בלתי ניפרד מחזון הארגון.
הגדרת שיתוף ציבור בארגון:
"שיתוף ציבור" בארגון, הינו תהליך ממוסד ומושרש בתרבות הארגונית לניהול קבלת החלטות, המבוסס על עקרונות "הדמוקרטיה השתתפותית" המעמידה את "הפרט במרכז". תהליך זה רואה בכל פרט/ בעלי עניין המושפע מקבלת החלטה את זכותו להשתתף בהליך קבלת ההחלטה ולהשפיע. כמו כן, תהליך שיתוף ציבור מאפשר שילוב של "האינטליגנציה הקולקטיבית" של קהילות בניהול המידע של הארגון.
שיתוף ציבור מהוא ?
פרופ' צ'רצ'מן בספרה הגדירה שיתוף ציבור "כתהליך שבו האנשים שאינם נבחרי ציבור או פקידים לוקחים חלק בקבלת החלטות ביחס לנושאים הנוגעים לחייהם". לאחר התבוננות בהגדרתה לא ניתן להימנע מהשאלה, מה המשמעות במילים "לקיחת חלק" על ידי האנשים, עד איזו מידה "לוקחים חלק" האנשים?
תחום תהליכי שיתוף הציבור התחיל בשנות השישים והשבעים של מאה ה-20 במקביל להתפתחות התפיסה של דמוקרטיה השתתפותית. חלק מהספרות מנסה להגדיר את שיתוף הציבור כ- "לקיחת חלק"- על פי אופן קבלת החלטות הדמוקרטיות. Arnstein Sherryפרסם בשנת 1969 בכתב – עט של מתכננים אמריקנים, הגדרת של "שיתוף ציבור" המתמקדת באופן חלוקת הכוח בחברה, על פי הגדרה זו "שיתוף הציבור" היא אסטרטגיה המאפשרת לאזרחים הנמצאים מחוץ למוקדי קבלת החלטות, להשתתף בקבלת החלטות ולחולל שינוי בסדר החברתי[1]. (Arnstein 1969) הוא פיתח סולם קלאסי של דרגות שיתוף ציבור על פי חלוקת הכוח בחברה, אשר הפך לקלאסיקה בתחום ומשמש כלי לכל העוסקים בשיתוף ציבור. הסולם מדרג את רמות שיתוף הציבור מהרמה אשר בה האזרח "חסר כוח" בתהליך קבלת החלטות, רמה המוגדרת על ידו כ"מניפולטיבית" או "אשליה", עד לרמה בה לאזרח יש שליטה מליאה בתהליך המוגדר כ"השתתפות".
איור 1: סולם דרגות השיתוף של Arnstein Sherry1969
ניתן לדרג שיתוף הציבור מהרמה הנמוכה ביותר לגבוה ביותר: הדרגה הראשונה, המוגדרת כ"מניפולציה" היא כאשר הציבור "חסר כל כוח" בקבלת החלטות ומשמש כחותמת גומי. הדרגה השנייה, היא טרפייה, הציבור עובר טרפייה קבוצתית במסווה של שיתוף ציבור. שתי הדרגות הללו מוגדרות כ"ללא שיתוף ציבור" או "חוסר עוצמה". הרמה השלישית, עוסקת במידע , האזרח מקבל מידע מהממסד, פעמים רבות מידע זו נובע מהמחויבות בחוק בלבד, הוא לא תמיד שלם ו/או מונגש בשפה ברורה לכלל הציבור. הדרגה הרביעית, עוסקת בהוועצות עם התושבים ושמיעתם על ידי הממסד, שלב זה לא משקף את המחויבות של הממסד להתייחס ולהפנים את התוצרים שנוצרו בהליך, יש המציינים דרגה זו כשיתוף ציבור "סמלי" בלבד. השלב החמישי, עוסק בריצוי ופיוס של התושב, מבצעים פעולות שטחיות של שיתוף ציבור. מהשלב השלישי ועד השלב החמישי (כולל) מוגדרים, כשלבי הריצוי או שיתוף ציבור "סמלי". השלב השישי, הוא עוסק בשותפות בין הציבור לבין בעלי הסמכות. השלב השביעי, עוסק בהאצלת סמכויות לציבור והשלב השמיני מדבר על שליטה של האזרחים. השלבים האחרונים מוגדרים כ"שותפות" או כ"דרגות עוצמה".